15 programpunkter klara till konferensen



Här presenteras 15 av de ca 20 programpunkter som kommer att äga rum under konferensen

BeatMeet Conference 7 november kl. 10-18
Plats: Elite Stora Hotellet i Jönköping

Panelsamtal

1. Musikbranschpanelen
Representanter från skivbolag, bokningsbolag, artister och arrangörer samtalar vitt och brett om branschen idag utifrån artistens perspektiv. Moderator: Claes Olson, Comedia I panelen bl a Joppe Pihlgren -Livemusik Sverige, Emma Carlsson -MTA Productions

2. Musikvideoproduktion
Videoskapare och artister möts för att i detta panelsamtal berätta om sina erfarenheter samt ge dig tips och råd om hur du gör en musikvideo.

3. Starta eget skivbolag
Representanter från olika skivbolag samtalar kring varför de startade, hur de gjorde och vad artister har för val att göra idag. Kaj Sivervik -Gaphals, Ulf Blomberg -HoboRec

4. Den svenska livescenen
I detta panelsamtal snackar vi om dagens livescen. Joppe Pihlgren (medlem i Docenterna) från LiveMusik Sverige, Luis Gonzalez från 331 Wernamo m.fl. medverkar i panelen där både nationella och regionala frågor tas upp.


Seminarier, workshops och clinics


5. How to make it in the U.K (in English)
Hur bör man resonera för att lyckas som artist på de brittiska öarna? Presenteras i samarbete med BIMM (Internationell artisthögskola) av Mark Bounds.

6. Morgan Ågren - trumclinic
Morgan goes bananas på ett set och snackar och svarar på frågor. Denna programpunkt är återkommande från BeatMeet 2013 då denna clinic var väldigt populär och uppskattad. Morgan har lovat att det blir en ny vinkel på årets performance så att ni som var där sist också ska få lära er nya tricks.

7. Bli en lila ko – från osynlig till synlig på 60 minuter
Det är en stor utmaning i att lyckas fånga människors intresse för ens musik och gärna behålla det längre än några minuter. Men hur gör man? Denna föreläsning erbjuder mängder med tips och idéer för artisten/bandet som vill sticka ut eller, kort sagt, bli en lila ko! Föreläsare: Anders Landelius

8. Synth och MiDi - Gammalt – och mer aktuellt än någonsin
Här bryter vi ned fördomarna om att MIDI är krångligt och bara till för programmerare – tvärtom är det väldigt logiskt och kan vara till lika stor nytta för sångare och gitarrister som för syntare! I samarbete med Nya Musik av John Svensson

9. Sociala medier som artist
Sociala medier har givit artister helt nya förutsättningar för att nå ut och vara mer personliga i sin kommunikation. Hur kan du bli mer medveten och strategisk i ditt arbete med sociala medier och vilka fallgropar ska du undvika? Föreläsare: Emma Carlsson

10. The Gear - Vad ska man spela på
Förstärkare och effektpedaler demonstreras och testas. Johannes Raymondsson och Calle Grimmark tar dig med på en spikrak stig i denna härligt nördiga djungel. Presenteras i samarbete med Nya Musik.
11. STIM
För många är det en självklarhet att vara med i Stim, men alla kanske inte vet vad det innebär? Här förklarar vi närmre vad Stim är för något, vad Stim gör och vad upphovsrätten innebär för dig som låtskrivare? Denna programpunkt finns både under för- och eftermiddag att ta del av. Presenteras i samarbete med STIM av Max Thörn.

12. Grunderna i Slide Guitar
Oavsett om man pratar om Robert Johnson, Muddy Waters eller Mick Taylor så råder det ingen tvekan om att slidegitarr är något av det fräckaste en gitarrist kan ta till när man vill få lyssnarens uppmärksamhet. I denna workshop så tar Anders Landelius (alias Slidin’ Slim) med deltagarna på en introduktion i slidespelandets grunder.

13. Gigguiden! – en guide till att boka spelningar.
Linda Brandemark och Lena Malmborg tipsar om hur man till exempel fixar spelningar, dealar gage och får en större publik. Bra för dem som både är i startgroparna men även lärorikt eller bra påminnelser för dem som spelat längre. Även en möjlighet för deltagarna att utbyta tips med varandra! 14. HipHop-Beats
Björn Hagstedt tar dig med på en resa i musikskapande. Ämnet är hiphop och attityden är ödmjukt kaxig!

15. Musikintresse till deltidsarbete
Kaj Sivervik driver Gaphals, ett skivbolag och konsertarrangör som funnits i fem år. Under denna tid har man gett ut 80 skivor och arrangerat omkring 200-300 konserter samt arrangerat turnéer för amerikanska och svenska akter i Europa. Kaj Sivervik kommer berätta om sina erfarenheter och hur man med "många bäckar små" ganska snabbt kan börja hitta nog med pengar för att kunna köpa sig den tid man behöver för att kunna utveckla sitt skapande.


16. - 20. Programmet fylls på löpande.

Se mer under Conference / Program